Hoppa till sidans innehåll

Träna för tävling


Att träna inför en triathlontävling kräver att man får till en bra blandning av de tre disciplinerna och även provar på övergångarna mellan momenten några gånger så att du vet vad du har att vänta på tävlingsdagen. Tänk efter på vad just dina styrkor/svagheter är och hur du får träningen att passa in i ditt övriga liv. Träningen är bara en del i att uppnå just ditt mål. De andra två är vila och kost, de är minst lika viktiga.

Nedan har Joachim Willén, som tävlat i OS i triathlon, satt ihop två generella program för olympisk- och sprintdistans. De ger dig en idé om hur du kan lägga upp träningen. Även om det är mer än 8 veckor kvar till tävlingen så kan du antingen börja redan idag och sedan repetera de första veckorna, eller om du inte tränar så regelbundet idag så har du några veckor att komma igång med någon typ av regelbunden motion, för att sedan hoppa på ett av programmen.

Olympisk, 8 veckor

Sprint, 8 veckor

Uppdaterad: 2016-12-05 15:11
Skribent: Therése Oskarsson

 
Huvudpartners

 
scandic_200

 

 

Partners 




 Samarbetspartner


Arrangörer



11154814_1578568735739882_3430645225759688574_o

 

 

 

Postadress:
Svenska Triathlonförbundet
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg

Besöksadress:
Nedre Kaserngården 5
415 28 Göteborg

Kontakt:
Tel: 031-726 61 86
E-post: This is a mailto link

Se all info